Skills
Har du SKILLS?
DM i Skills er desværre aflyst, men indsatsen for erhvervsuddannelserne fortsætter med rollemodeller, undervisningsforløb i udskolingen og meget andet.
For det er noget særligt at være dygtig til et fag eller et håndværk. Det kræver øvelse, ihærdighed og tillid til sin faglighed, fordi indsatsen afspejler sig i resultatet. Hver eneste gang.
Det giver muligheder i hverdagen - også på den lange bane - at blive god til at kunne bruge sine hænder, forberede sig på en opgave, afveje de nødvendige ressourcer og så ellers sætte i gang.
Det er færdigheder, der altid vil være behov for på arbejdsmarkedet, hvis du vil afprøve nye veje på et tidspunkt, eller hvis du skal opfinde nye bæredygtige løsninger.
Skills giver muligheder.
For det er noget særligt at være dygtig til et fag eller et håndværk. Det kræver øvelse, ihærdighed og tillid til sin faglighed, fordi indsatsen afspejler sig i resultatet. Hver eneste gang.
Det giver muligheder i hverdagen - også på den lange bane - at blive god til at kunne bruge sine hænder, forberede sig på en opgave, afveje de nødvendige ressourcer og så ellers sætte i gang.
Det er færdigheder, der altid vil være behov for på arbejdsmarkedet, hvis du vil afprøve nye veje på et tidspunkt, eller hvis du skal opfinde nye bæredygtige løsninger.
Skills giver muligheder.

Drømmeuddannelsen som eventmager
”Nok kan det være en hård kamp at skulle igennem, men det er hele værd, når man står på den anden side med ens drømmeuddannelse og en ny titel, siger Anna Bendtsen på bagkant af et elevforløb ved Fredericia Kommune som eventkoordinator og et 10-tal i sin afsluttende eksamen.
Drømmeuddannelsen som eventmager
”Nok kan det være en hård kamp at skulle igennem, men det er hele værd, når man står på den anden side med ens drømmeuddannelse og en ny titel, siger Anna Bendtsen på bagkant af et elevforløb ved Fredericia Kommune som eventkoordinator og et 10-tal i sin afsluttende eksamen.


For speditøreleven, Mathias, er uddannelse og arbejde det samme
”Det betød meget for mig, at jeg kunne hjælpe min kunde med den transportopgave, for det havde en stor betydning for deres igangværende projekt og samarbejde med deres kunde. Der gik det op for mig, at de egenskaber, som jeg har tilegnet mig ved NTG East A/S ikke kun har en betydning for os, men det har større værdi for vores kunders arbejde”, siger Mathias.

For speditøreleven, Mathias, er uddannelse og arbejde det samme
”Det betød meget for mig, at jeg kunne hjælpe min kunde med den transportopgave, for det havde en stor betydning for deres igangværende projekt og samarbejde med deres kunde. Der gik det op for mig, at de egenskaber, som jeg har tilegnet mig ved NTG East A/S ikke kun har en betydning for os, men det har større værdi for vores kunders arbejde”, siger Mathias.

Balance i familielivet, system-nørderi og borger-dialog
”Jeg elsker, når jeg kan have opgaverne i hænderne, så jeg har tingene lige foran mig. Det der med at man har ansvaret for at finde helt konkrete løsninger, som ikke er teoretiske, men er forankret i en praktisk hverdag, det fungerer bedst for mig”, siger Maria Flindt Rasmussen, som er kontorelev.
Balance i familielivet, system-nørderi og borger-dialog
”Jeg elsker, når jeg kan have opgaverne i hænderne, så jeg har tingene lige foran mig. Det der med at man har ansvaret for at finde helt konkrete løsninger, som ikke er teoretiske, men er forankret i en praktisk hverdag, det fungerer bedst for mig”, siger Maria Flindt Rasmussen, som er kontorelev.


Mere bevægelse ude i virkeligheden og masser ansvar
Jeg havde svært ved at sidde stille i folkeskolen, så jeg vidste, at jeg ville ud og bruge mine hænder og lave noget praktisk. Og det har vist sig, at jeg fik ret i, at det var det rigtige for mig at vælge, som jeg gjorde. For jeg arbejder med et fag, som giver mig meget ansvar, også overfor mine kolleger, og det kan være et stort ansvar i særlige perioder eller i projekter, hvor jeg kan gøre tingene, som jeg synes, de fungerer bedst.

Mere bevægelse ude i virkeligheden og masser ansvar
Jeg havde svært ved at sidde stille i folkeskolen, så jeg vidste, at jeg ville ud og bruge mine hænder og lave noget praktisk. Og det har vist sig, at jeg fik ret i, at det var det rigtige for mig at vælge, som jeg gjorde. For jeg arbejder med et fag, som giver mig meget ansvar, også overfor mine kolleger, og det kan være et stort ansvar i særlige perioder eller i projekter, hvor jeg kan gøre tingene, som jeg synes, de fungerer bedst.

Erhvervsskolernes rollemodeller må fortsætte skolebesøg
Det kan være svært at manøvrere i de utallige uddannelses- og karrieremuligheder, og hvad gør vennerne? Og er det egentlig ikke nemmest at følges med dem? Og er tre år på gymnasiet ikke en god måde lige at se tingene an på? De unge skal tage deres uddannelsesvalg på et oplyst grundlag, og heldigvis findes der stadig arrangementer for unge i udskolingen, der gør det muligt at være i øjenhøjde med dem om deres tanker om uddannelses- og karrierevalg
Erhvervsskolernes rollemodeller må fortsætte skolebesøg
Det kan være svært at manøvrere i de utallige uddannelses- og karrieremuligheder, og hvad gør vennerne? Og er det egentlig ikke nemmest at følges med dem? Og er tre år på gymnasiet ikke en god måde lige at se tingene an på? De unge skal tage deres uddannelsesvalg på et oplyst grundlag, og heldigvis findes der stadig arrangementer for unge i udskolingen, der gør det muligt at være i øjenhøjde med dem om deres tanker om uddannelses- og karrierevalg

Fordybelse er et frirum
Amanda har gerne brugt 30 timer om ugen - efter arbejde - for at blive en af de bedste til sit fag.
"Jeg gjorde det for at forbedre mit håndværk, men det gav mig også et kæmpestort frirum. Hvis jeg havde en fridag, så tog jeg alligevel hen og trænede, fordi det var kvalitetstid for mig. Jeg kunne bruge tiden på at stå i min helt egen verden og nørde mit håndværk, fordi jeg virkelig gav mig tid til det. Det betød rigtig meget for mig at se, hvad jeg kunne skabe med mine hænder."
"Jeg gjorde det for at forbedre mit håndværk, men det gav mig også et kæmpestort frirum. Hvis jeg havde en fridag, så tog jeg alligevel hen og trænede, fordi det var kvalitetstid for mig. Jeg kunne bruge tiden på at stå i min helt egen verden og nørde mit håndværk, fordi jeg virkelig gav mig tid til det. Det betød rigtig meget for mig at se, hvad jeg kunne skabe med mine hænder."
Fordybelse er et frirum
Amanda har gerne brugt 30 timer om ugen - efter arbejde - for at blive en af de bedste til sit fag.
"Jeg gjorde det for at forbedre mit håndværk, men det gav mig også et kæmpestort frirum. Hvis jeg havde en fridag, så tog jeg alligevel hen og trænede, fordi det var kvalitetstid for mig. Jeg kunne bruge tiden på at stå i min helt egen verden og nørde mit håndværk, fordi jeg virkelig gav mig tid til det. Det betød rigtig meget for mig at se, hvad jeg kunne skabe med mine hænder."
"Jeg gjorde det for at forbedre mit håndværk, men det gav mig også et kæmpestort frirum. Hvis jeg havde en fridag, så tog jeg alligevel hen og trænede, fordi det var kvalitetstid for mig. Jeg kunne bruge tiden på at stå i min helt egen verden og nørde mit håndværk, fordi jeg virkelig gav mig tid til det. Det betød rigtig meget for mig at se, hvad jeg kunne skabe med mine hænder."